Το μικρό και ακριτικό σχολείο μας είχε την τύχη να στελεχωθεί από ικανότατους εκπαιδευτικούς που το αγάπησαν και μόχθησαν για να το κάνουν καλύτερο. Σε αυτούς χρωστάμε τον σημερινό εξοπλισμό τον οποίο και εμείς με τη σειρά μας προσπαθούμε να συντηρήσουμε και να εμπλουτίσουμε. Tο σχολείο λειτουργεί με έξι τμήματα ήδη από τη δεκαετία του ’90. Υπάρχουν τέσσερεις μεγάλες αίθουσες διδασκαλίας δύο εκ των οποίων είναι πλήρως εξοπλισμένες για ψηφιακό μάθημα, βιβλιοθήκη και εργαστήριο Φυσικών Επιστημών.

 

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

Στο Γυμνάσιο των Κυθήρων στεγάζεται μια πολύ αξιόλογη βιβλιοθήκη που αποτελεί χώρο μάθησης, πληροφόρησης, γνωριμίας και εξοικείωσης των μικρών μαθητών με τον κόσμο του βιβλίου. Διαθέτει πλουσιότατη συλλογή, κυρίως ελληνικών αλλά και ξένων βιβλίων. Ο καθηγητής μας Γιώργος Λουράντος ανέλαβε το σχολικό έτος 2014-2015 την ευθύνη να οργανώσεί και να καταγραψεί το υλικό της βιβλιοθήκης. Η χρονοβόρα αυτή διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη, έχοντας καταγράψει μέχρι το Μάρτιο του 2015 περίπου 500 τόμους από τους τουλάχιστον 5.000 που υπολογίζεται ότι διαθέτει η βιβλιοθήκη μας.

Στη συλλογή αυτή περιλαμβάνονται και μερικές σπάνιες εκδόσεις του 18ου και του 19ου αιώνα που προέρχονται από δωρεές της οικογενείας Στάη και του σπουδαίου δασκάλου των Κυθήρων Θεοδώρου Στάθη ή Μπιρμπιλιού. Μερικά από τα σπάνια αυτά βιβλία, παραχωρήθηκαν πρόσφατα στο Ιστορικό Αρχείο Κυθήρων.

Η σημερινή συλλογή της βιβλιοθήκης περιλαμβάνει εγκυκλοπαίδειες, λευκώματα, λεξικά, ελληνική και ξένη Λογοτεχνία, ποίηση, ιστορία, φιλοσοφία, φυτολογία-κηπευτική, βιβλία για το θέατρο και την τέχνη, επιστημονικά περιοδικά, κυθηραϊκή βιβλιογραφία, αρχείο κυθηραϊκών εφημερίδων κ.α.

Η βιβλιοθήκη λειτουργεί ως δανειστική, τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Κατά το σχολικό έτος 2013-14 διαπιστώσαμε ότι οι μαθητές μας δανείστηκαν πολύ λιγότερα βιβλία σε σχέση με τα προηγούμενα σχολικά έτη. Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το ρόλο των ηλεκτρονικών μέσων για αυτή την πτώση, ούτε όμως θέλουμε και να τα υποτιμήσουμε, μιας και παρέχουν εύκολα οποιαδήποτε πληροφορία όχι μόνο σε μορφή κειμένου, αλλά και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό. Στόχος μας όμως είναι να φέρουμε τους μαθητές μας σε επαφή με την ανάγνωση, να τους γνωρίσουμε τη γοητεία του χαρτιού, το άρωμα του, που κουβαλάει την ιστορία του βιβλίου, την απόλαυση του να γυρίζεις μια σελίδα και πάνω απ’όλα, τη μαγεία του να πλάθεις εικόνες με τη φαντασία σου.

Λόγω έλλειψης αιθουσών, τα τελευταία χρόνια πραγματοποιούνται στο χώρο της βιβλιοθήκης ορισμένα μαθήματα του τμήματος Ειδικής Αγωγής.


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ

 

Στο ισόγειο του σχολείου μας λειτουργεί εργαστήριο προορισμένο για την μελέτη των Φυσικών Επιστημών. Το εργαστήριο είναι εξοπλισμένο με εποπτικά μέσα διδασκαλίας για τη Φυσική, τη Χημεία, τη Βιολογία και τη Γεωγραφία. Λόγω έλλειψης αιθουσών στο χώρο του εργαστηρίου γίνονται από το 2011 και ορισμένα μαθήματα του τμήματος Ειδικής Αγωγής.

Το μάθημα στο εργαστήριο επιτρέπει στους καθηγητές να υιοθετήσουν μια βιωματική προσέγγιση στο μάθημά τους, απαραίτητη για την κατανόηση και εμπέδωση δύσκολων θεωρητικών εννοιών των φυσικών επιστημών. Βασικός στόχος του εργαστηρίου είναι η ύπαρξη ενός ασφαλούς χώρου για τον πειραματικό έλεγχο της θεωρίας του μαθήματος. Για το σκοπό αυτό το εργαστήριο μας διαθέτει δύο πάγκους εργασίας με παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και νερού. Τα πειράματα πραγματοποιούνται από τους μαθητές ομαδοσυνεργατικά ή κατά περίπτωση από τον καθηγητή ως πείραμα επίδειξης αν τα σχετικά όργανα δεν διατίθενται σε μεγάλο πλήθος ή αν το πείραμα κρίνεται δύσκολο ή χρονοβόρο στην πραγματοποίησή του.

Αν και σχετικά παλιός, ο εξοπλισμός του σχολείου μας είναι επαρκής για τις ανάγκες του σχολείου. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι μάλλον η έλλειψη συμπληρωματικών, αναλώσιμων υλικών που δεν μπορούν να βρεθούν στο νησί μας, ενώ η παραγγελία τους είναι δύσκολη λόγω παλαιότητας των οργάνων και άρα απουσίας τους από την αγορά (πολλές φορές χρειάζεται αυτοσχεδιασμός και φαντασία προκειμένου να αντικατασταθούν, αλλά αυτό δεν αρκεί πάντα…).

Σε ό,τι αφορά το μάθημα της Φυσικής, στο εργαστήριο υπάρχουν όργανα θερμοδυναμικής, οπτικής, μηχανικής και ηλεκτρομαγνητισμού ανάμεσα στα οποία ζυγοί ακριβείας, παλμογράφοι κλπ., καθώς και δύο μηχανές Wimshurst και μια γεννήτρια Van de Graaff οι οποίες δυστυχώς δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν καθώς δεν μπορούν να αντικατασταθούν οι ιμάντες τους. Για τα πειράματα Χημείας παρέχονται πλήθος δοκιμαστικών σωλήνων, φιαλών και προχοΐδων αλλά και συσκευές ηλεκτρόλυσης και ηλεκτρονικά πεχάμετρα, καθώς και ποικιλία χημικών αντιδραστηρίων. Διαθέτουμε επίσης έξι ηλεκτρονικά μικροσκόπια τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες του μαθήματος της Βιολογίας, αλλά και έναν τεχνητό ανθρώπινο σκελετό (ιδιαίτερα αγαπητό στους μαθητές μας). Για τη Γεωγραφία υπάρχουν θεματικοί γεωγραφικοί χάρτες και υδρόγειες σφαίρες, αλλά και πλήθος διαγραμμάτων και σχηματικών αναπαραστάσεων που εξυπηρετούν όλα τα μαθήματα.

Στο εργαστήριο υπάρχει ακόμα μόνιμη οθόνη προβολής και προτζέκτορας για την επίδειξη συμπληρωματικού εκπαιδευτικού υλικού, αλλά και προβολής των εργασιών των μαθητών μας. Τα τελευταία δύο χρόνια και μετά την εγκατάσταση ψηφιακού εξοπλισμού σε δύο αίθουσες αξιοποιείται ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργούν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. Από το σχολικό έτος 2018-2019 υπέυθυνος εργαστηρίου είναι ο Ανδριανόπουλος Παναγιώτης, Φυσικός.


ΤΜΗΜΑ ΕΝΤΑΞΗΣ

Στο Γυμνάσιο Κυθήρων έχει ιδρυθεί και λειτουργεί Τμήμα Ένταξης από το 2010. Σκοπός του Τμήματος Ένταξης είναι η υποστήριξη στα μαθηματικά ή/και στη γλώσσα των μαθητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης. Η επιλογή των μαθητών που παρακολουθούν τα μαθήματα του Τμήματος Ένταξης γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που έχουν εκδοθεί από τα ΚΕΣΥ ή τα ιατροπαιδαγωγικά κέντρα, τις άτυπες εκπαιδευτικές αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών του Τ.Ε. και τις προτάσεις των εκπαιδευτικών της γενικής τάξης. Κριτήρια για τον καθορισμό των μαθητών που επιλέγονται κάθε χρόνο για φοίτηση στο Τ.Ε. αποτελούν η ισχύουσα νομοθεσία σε συνδυασμό με τη δυνατότητα αποτελεσματικής υποστήριξης. 

Είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα της εκπαιδευτικής παρέμβασης του Τ.Ε. (ή κάθε υποστηρικτικής δομής) εξαρτάται από την έγκαιρη διάγνωση του προβλήματος. Η διερεύνηση μαθησιακών δυσκολιών ή άλλων εκπαιδευτικών αναγκών σε περίπτωση που υπάρχουν υποψίες για αυτές θα πρέπει να εξετάζεται έγκαιρα.

 

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ – ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

Από τις αρχές Απριλίου 2019 το Γυμνάσιο Κυθήρων διαθέτει δύο σύγχρονες ψηφιακές τάξεις.

Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός κάθε αίθουσας περιλαμβάνει έναν ψηφιακό βιντεοπροβολέα τελευταίας γενιάς, οθόνη προβολής, δύο ηχεία, φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή για τον καθηγητή, 30 ταμπλέτες   (μία για κάθε μαθητή), έναν τρισδιάστατο εκτυπωτή, έναν έγχρωμο εκτυπωτή και τα απαραίτητα λογισμικά λειτουργίας και διαχείρισης τάξης.  Έγινε επίσης εγκατάσταση δύο ξεχωριστών ασύρματων δικτύων ώστε να υπάρχει εύκολη και ασφαλής  πρόσβαση μαθητών και καθηγητών στο διαδίκτυο. Όλος ο παραπάνω εξοπλισμός και η εγκατάστασή του είναι δωρεά της  Εταιρείας Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού, ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ μετά την ευγενική μεσολάβηση του Σεβασμιωτάτου  Μητροπολίτη Κυθήρων κ.κ Σεραφείμ.

Το σχέδιο για τη δημιουργία των ψηφιακών τάξεων και ο συντονισμός λειτουργίας τους έγιναν από τη Διευθύντρια του σχολείου, κ. Σταυρούλα Φατσέα, η οποία αξιοποιώντας την εμπειρία που απέκτησε από επισκέψεις σε σχολεία της Ευρώπης, στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ αιτήθηκε τον παραπάνω εξοπλισμό   υποβάλλοντας λεπτομερή, οικονομοτεχνική μελέτη.

Κατά το παρόν διδακτικό έτος 2018-2019  υλοποιούνται πιλοτικά ψηφιακά σενάρια μαθημάτων στις τάξεις των ξένων γλωσσών από την κ. Φατσέα καθηγήτρια Γαλλικών και την κ. Σταυροπούλου καθηγήτρια Αγγλικών, τον κ. Λουράντο καθηγητή Θρησκευτικών και Ιστορίας. Άλλοι καθηγητές χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό για εμπλουτισμό του μαθήματός τους  με προβολή βίντεο κλπ. Πραγματοποιήθηκαν τρεις ενδοσχολικές επιμορφώσεις κατά τις οποίες η κ. Φατσέα ενημέρωσε και έκανε επίδειξη των προγραμμάτων και του εξοπλισμού στο Σύλλογο Καθηγητών του σχολείου.

Όλοι οι μαθητές και η πλειοψηφία των καθηγητών είναι ενθουσιασμένοι με τη χρήση της νέας τεχνολογίας και καταβάλλονται προσπάθειες όλοι οι  καθηγητές του σχολείου να εισάγουν τα πολύτιμα αυτά εργαλεία στο μάθημά τους.