Έτησια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού
Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2021-2022)
Α. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ
Καταγράφονται συνοπτικά τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες της σχολικής μονάδας, που κρίνονται
σημαντικά για την αποτύπωση της εικόνας του σχολείου
Το Γυμνάσιο Κυθήρων είναι ένα μικρό ακριτικό σχολείο σε μια δυσπρόσιτη περιοχή με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
που επηρεάζουν σημαντικά τη λειτουργία του. 1.Δύσκολη θαλάσσια και αεροπορική συγκοινωνία. 2.Διάσπαρτοι
οικισμοί και ανυπαρξία εσωτερικής συγκοινωνίας. 3.Μεγάλη ιδιαιτερότητα παρουσιάζει η πληθυσμιακή
σύνθεση καθώς μεγάλο μέρος των κατοίκων είναι οικονομικοί μετανάστες με διαφορετική κουλτούρα και
συνήθειες αν και επιφανειακά φαίνονται πλήρως ενσωματωμένοι. 4.Οι καθηγητές που υπηρετούν στο σχολείο
είναι κατά μεγάλο ποσοστό (συχνά πάνω από 50%) αναπληρωτές ή νεοδιόριστοι και μέχρι να εγκλιματιστούν
και να μπορέσουν να συνεισφέρουν στη λειτουργία του σχολείου αποχωρούν είτε με απόσπαση είτε λόγω λήξης
της σύμβασής τους. 5.Οι ευκαιρίες για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών δεν είναι επαρκείς και μειώνονται ακόμα
περισσότερο από την δυσκολία μετακίνησης. Κατά τα τελευταία δύο χρόνια υπήρξε βελτίωση λόγω της
δυνατότητας εξ αποστάσεως επιμορφώσεων, χωρίς όμως να δίνονται επαρκή κίνητρα και χρόνος στους
εκπαιδευτικούς ώστε να επιλέγουν να το κάνουν. Θετικό είναι το γεγονός ότι εξοπλίστηκαν όλες οι αίθουσες του
Γυμνασίου με ψηφιακά συστήματα χάρη σε προσωπικές προσπάθειες και χρηματοδότηση της Σχολικής
Επιτροπής. Παραμένει θέμα η τεχνική υποστήριξη καθώς στο σχολείο δεν υπάρχει εξειδικευμένος υπάλληλος και
οι εξωτερικοί συνεργάτες οι οποίοι αμείβονται από τη Σχολική Επιτροπή δεν είναι πάντα διαθέσιμοι. Η
συστέγαση του Γυμνασίου με το ΓΕΛ Κυθήρων δημιουργεί διάφορα θέματα, με κυριότερο το ότι τα δύο σχολεία
έχουν κοινές μεταφορές αλλά διαφορετικά ωρολόγια προγράμματα. Έτσι τρεις φορές την εβδομάδα οι μαθητές
του Γυμνασίου αφού τελειώσουν το πρόγραμμα τους, αναγκάζονται να περιμένουν για πάνω από μία ώρα τα
λεωφορεία που τους μεταφέρουν στο σπίτι τους. Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα ορίζοντας με
απόφαση Συλλόγου έναν εκπαιδευτικό για κάθε τμήμα, ο οποίος απασχολεί δημιουργικά τα παιδιά την ώρα αυτή
αλλά υπάρχουν θέματα, διότι οι περισσότεροι συνάδελφοι υπερβαίνουν το υποχρεωτικό τους ωράριο και επίσης
δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ανάληψης ευθυνών σε περίπτωση ατυχήματος κατά τη διάρκεια της φύλαξης.
Β. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία
Θετικά σημεία
Στο πλαίσιο της μαθησιακής διαδικασίας αξιοποιήθηκαν επαρκώς ο ψηφιακός εξοπλισμός, οι οικονομικοί πόροι
και το ανθρώπινο δυναμικό της σχολικής μονάδας. Οι Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνίας, η χρήση
άλλων εποπτικών μέσων και η εφαρμογή καινοτόμων διδακτικών πρακτικών, συνδυάστηκαν με την ενασχόληση
των μαθητών και μαθητριών με πολιτιστικές και περιβαλλοντικές δραστηριότητες υποστηρίζοντας ταυτόχρονα
και την ένταξη των ευάλωτων μαθητικών ομάδων. Όλα αυτά διευκόλυναν την προσαρμογή στη δια ζώσης
εκπαίδευση και κέντρισαν το ενδιαφέρον των μαθητών και μαθητριών.
Επίσης, υπήρξε ενεργοποίηση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, ο οποίος είχε ατονήσει τα δύο τελευταία
χρόνια λόγω τηλεκπαίδευσης και επιτεύχθηκε ουσιαστικότερη επικοινωνία και αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητών,
γονέων και εκπαιδευτικών. Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων λειτούργησε υποστηρικτικά προς τη σχολική
μονάδα προσφέροντας τη συνδρομή του, πέραν των τυπικών υποχρεώσεών του, όποτε κρινόταν αναγκαίο.
Θετικό κρίνεται το γεγονός ότι επικράτησε θετικό κλίμα στις σχέσεις μεταξύ μαθητών και σχολείου με
ελάχιστες περιπτώσεις όπου κρίθηκε αναγκαίο να ληφθούν αυστηρά παιδαγωγικά μέτρα.
Σημεία προς βελτίωση
Προκειμένου να βελτιωθεί η λειτουργία του Γυμνασίου Κυθήρων και να αποφευχθούν τυχόν θέματα που
προκύπτουν από τις κοινές μεταφορές με το συστεγαζόμενο ΓΕΛ Κυθήρων (όπως αναφέρθηκε παραπάνω) είναι
αναγκαίο να υπάρξει μέριμνα ώστε η μεταφορά των μαθητών με τα μισθωμένα από την Περιφέρεια λεωφορεία να
μην είναι κοινή όλες τις ημέρες και τα παιδιά να μπορούν να αποχωρούν μόλις τελειώσει το πρόγραμμά τους και
να μην αναγκάζονται να περιμένουν τα λεωφορεία κοινής μεταφοράς. Στην περίπτωση που αυτό πρακτικά δεν
είναι εφικτό, να υπάρχει σαφήνεια όσον αφορά την ανάληψη ευθυνών σε περίπτωση ατυχήματος κατά τη
διάρκεια της παραμονής στο σχολείο.
Για να μπορέσει η σχολική μονάδα να λειτουργήσει με σχετικά σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό και με
δεδομένο το υψηλό κόστος ζωής σε μία δυσπρόσιτη νησιωτική περιοχή, θα πρέπει να δοθούν επιπλέον κίνητρα
παραμονής στο νησί, όπως για παράδειγμα επιδότηση ενοικίου και διευκόλυνση των μετακινήσεων, ούτως ώστε
να υπάρχει εναρμόνιση επαγγελματικής και οικογενειακής/ προσωπικής ζωής.
Όσον αφορά την υλοποίηση των δράσεων που προγραμματίστηκαν στην αρχή του σχολικού έτους θα πρέπει να
λαμβάνεται υπόψη ότι αστάθμητοι παράγοντες μπορούν να επηρεάσουν τον αρχικό προγραμματισμό. Για
παράδειγμα, αν και η σχολική μονάδα λειτούργησε δια ζώσης έπειτα από δύο χρόνια τηλεκπαίδευσης, υπήρξαν
πολλές απουσίες μαθητών, μαθητριών και εκπαιδευτικών ( λόγω της πανδημίας, νόσησης, καραντίνας κλπ.), με
αποτέλεσμα τη μερική υλοποίηση του αρχικού προγραμματισμού των σχεδίων δράσης.
Διοικητική λειτουργία
Θετικά σημεία
Η κατανομή των εξωδιδακτικών αρμοδιοτήτων, όπως αποφασίστηκε στην αρχή του σχολικού έτους από τη
Διευθύντρια και το Σύλλογο Διδασκόντων, βελτίωσε τη λειτουργικότητα και την αποδοτικότητα της σχολικής
μονάδας.
Η άμεση ανταπόκριση της Σχολικής Επιτροπής και η κατανομή των πόρων σύμφωνα με τις ανάγκες της
σχολικής μονάδας βοήθησε όχι μόνο την κάλυψη λειτουργικών αναγκών και την υλοποίηση των δράσεων και
των προγραμμάτων, αλλά επιπλέον καλύφθηκαν ανάγκες του σχολείου που είχαν προκύψει τα τελευταία χρόνια,
για παράδειγμα κτιριακές επισκευές, ψηφιακός εξοπλισμός και αγορά λογισμικών.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό αξιοποίησε σε κάποιο βαθμό τον ψηφιακό εξοπλισμό, εφαρμόζοντας καινοτόμες
διδακτικές πρακτικές, χρησιμοποιώντας εκπαιδευτικό υλικό για την υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας και
ενισχύοντας τις ψηφιακές δεξιότητες μαθητών και μαθητριών.
Σημεία προς βελτίωση
Σε ό,τι αφορά τη διοικητική λειτουργία μικρές αποκλίσεις παρουσιάστηκαν κυρίως λόγω της έλλειψης
διοικητικού προσωπικού και της συνεπαγόμενης επιβάρυνσης των στελεχών του σχολείου με διοικητικές
εργασίες για τις οποίες ούτε κατάλληλη επιμόρφωση έχουν, ούτε και τον απαιτούμενο χρόνο ώστε να τις
εκτελούν αποτελεσματικά. Η ταχύτητα αλλαγής και τροποποιήσεων της νομοθεσίας δε διευκολύνει την ήδη
επιβαρυμένη κατάσταση. Επιπλέον η γρήγορη μετάβαση σε ψηφιακό τρόπο διοίκησης και η δεδομένη έλλειψη
σχετικής εμπειρίας προκαλεί ενοχλητικές καθυστερήσεις και απορροφά πολύτιμη ενέργεια και χρόνο από τους
εκπαιδευτικούς που αντί να ασχολούνται με το καθαρά παιδαγωγικό τους έργο αναλώνονται σε χρονοβόρες
γραφειοκρατικές διοικητικής φύσης εργασίες και μάλιστα χωρίς το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Καλό θα ήταν
να υπάρχει εξειδικευμένο διοικητικό προσωπικό ή τουλάχιστον συστηματική υποχρεωτική επιμόρφωση των
εκπαιδευτικών σε θέματα διοίκησης με παράλληλη ελάφρυνση του διδακτικού τους ωραρίου.
Υπάρχει μεγάλη ανάγκη βελτίωσης της εξοικείωσης των εκπαιδευτικών με ψηφιακά εργαλεία και τις νέες
τεχνολογίες. Η ανύπαρκτη τεχνική υποστήριξη των πολυάριθμων συσκευών και δικτύων δυσχεραίνει τη
λειτουργία του σχολείου και επιβαρύνει το ήδη υπερφορτωμένο εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών.
Στόχος θα είναι να ενισχυθεί η εξωστρέφεια του σχολείου, μέσα από περαιτέρω ενασχόληση των μαθητών με
ομίλους και σχολικές δραστηριότητες, συμμετοχή σε σχολικούς διαγωνισμούς και πολιτιστικές, καλλιτεχνικές,
περιβαλλοντικές και αθλητικές δράσεις εντός και εκτός του νησιού. Ας ληφθεί υπ’ όψιν ότι οι μαθητές και οι
μαθήτριες όλων των βαθμίδων των σχολικών μονάδων των Κυθήρων δεν έχουν πάντα τη δυνατότητα να
μετακινηθούν ούτε εκτός αλλά ούτε και εντός του νησιού, λόγω της απουσίας αστικών συγκοινωνιών και της
δύσκολης πρόσβασης σε αυτό από άλλα μέρη της Ελλάδας.
Θετικά σημεία
Πραγματοποιήθηκαν οι τρείς από τις προγραμματισμένες δράσεις παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες λόγω covid19.
Σημεία προς βελτίωση
Στόχος για το νέο έτος είναι η υλοποίηση περισσότερων δράσεων και προγραμμάτων εφ’ όσον οι συνθήκες το
επιτρέψουν. Εφόσον υπάρξουν οι κατάλληλες συνθήκες και τα ανάλογα κίνητρα θα πρέπει να επεκταθεί η
επιμόρφωση των στελεχών του σχολείου σε θέματα όπως αυτά αναφέρονται στις επιμέρους ενότητες

Αφήστε σχόλιο

five × 3 =